tisdag 1 juni 2010

Vattenmelon

Jag måste dela med mig av mitt hetaste träningstips: vattenmelon! Jag har aldrig riktigt gillat vattenmelon, men i år när mor kom hem med en bit vattenmelon gav jag den en chans och det var så härligt att äta den! En sådan skön energi och mättnadskänsla. Sedan dess har jag ätit vattenmelon så gott som varje dag - oftast till frukost i en smoothie.

Här är ett utdrag från en artikel på internet om vattenmelon:
"Vattenmelon innehåller bland annat lykopen och citrullin. Citrullin är en sorts aminosyra, protein, som bildas när man äter stora mängder vattenmelon. När vi äter vattenmelon reagerar citrullin med kroppens enzymer och förändras till arginin.

Arginin är en aminosyra som ökar prestationsförmågan och stöder muskeluppbyggnad. Dessutom är arginin bra för hjärta, blodomlopp, blodkärl, och immunförsvaret."




Medan vi ändå är igång kan jag dela med mig av min morgonsmoothie!

Ombah smoothie
1 slice vattenmelon (storlek beroende på hur mycket du vill ha)
1 banan
4 dadlar
2 pressade apelsiner
1 tsk maca-pulver
~2 tsk chia frön
En skvätt linfröolja
En liten näve havregryn

Pressa apelsinerna och skär upp allt. Släng allt i en mixer och kör tills det blir slätt och bra.

1 kommentar:

  1. Skitsnygg bild !

    Tar du alla bilder själv ?

    Ny vegan

    SvaraRadera