söndag 20 juni 2010

Barfotalöpning

Ikväll har jag kört lite barfotalöpning. Barfotalöpning har under det senaste året hyllats i tidningar och på nätet för dess skonsamma påverkan på kroppen. I vintras sprang jag ganska mycket barfota (strumpor) på löpband på gymmet. Jag började lätt med 5-10 minuter åt gången ända tills jag en dag fick för mig att springa 5 km... Dagen efter var fötterna alldeles förstörda och jag kunde inte springa på en månad.

När jag springer asfalt springer jag hellre barfota eftersom att den springtekniken är skonsammare mot det hårda underlaget. Idag sprang jag drygt 10 minuter på den blöta och lite kalla asfalten genom bostadsområden. En äldre dam gav mig ett leende och två flickor i 10 års åldern skrattade åt mig (även fast de också var barfota). Det började göra lite ont i fotsulorna den sista biten så jag sprang i vattenpölarna för att domna dem lite, haha.

Personligen tycker jag att barfotalöpningen är bra för att den tränar upp muskler vanlig löpning glömmer och det gör det möjligt för mig att springa på asfalt som jag annars undviker.

2 kommentarer:

  1. Smart att svalka fötterna! Min kusin Kristina Dahlqvist(du kan kolla på facebook om du vill) har ett par skor som är slimmade i typ gummi. De är som sånadär strumpor man har som fingervantar fast för tårna. Kanske värt att kolla upp?

    SvaraRadera
  2. Sådana heter *something something* five fingers. Har kollat upp dem och de ligger på 1000:- och uppåt. Dyrt, må jag säga. Och dessutom är man ju faktiskt inte barfota då, så det är ju inte lika hardcore ;)

    SvaraRadera