onsdag 16 juni 2010

Järnbrist!

FAIL! Idag ringde de från blodcentralen och berättade att mina järndepåer låg på 11 (...vet inte var för mått). Lägsta normalgränsen hos män är 15, så jag ligger lite under... De vill nu tvinga på mig järntabletterna de ger ut, men jag vill helst inte ta de där kemiska tabletterna. Dessutom är de tillverkade av Astra Zeneca som gillar att prova alla sina saker på djur.

Jag vet om att jag har varit lite slarvig med att äta järn efter blodgivningarna, men nu när de ringde med det här beskedet är det dags att skärpa sig! Jag ska minsann visa dem att jag kan få i mig massor med järn från vegankosten. Mycket grönt och mycket C. Idag gjorde jag en fet smoothie med persilja, spenat, spirulina, grapefrukt, apelsin och lite järnsaft.

Wikipedia säger: "Järn påträffas vanligtvis i livsmedel som inälvsmat (speciellt lever), ägg, fisk, blodmat, fågel, bladgrönt, fullkornsprodukter, katrinplommon, russin, öljäst, rödbetor, broccoli, vetegroddar, sesamfrö, vallmofrö, solrosfrö, bananer, persikor och aprikoser."

I augusti ska de kolla mina järndepåer igen. Det ska bli spännande att se hur jag har skött mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar