torsdag 26 augusti 2010

Uppdatering om spirulina

Jag frågade Erik på Råvarubutiken vad han trodde om spirulina och jag fick ett ganska intressant svar.

"Hej Robin!

Absolut en intressant frågeställning! Jag tror precis som någon av de källor du anger på bloggen, att man kan vara lugn. Okej, det kan tydligen vara så att detta BMAA finns i spirulina (fast om man läser på länken nedan behöver inte heller detta vara sant). Men om det nu är så, så måste man ta i beaktande att halten sannolikt är mycket låg. Exemplet från Guam där en befolkning hade inte bara hade ätit frön som innehöll BMAA utan även fladdermöss som hade levt på att äta dessa frön, måste ses i ljuset av att de lär ha fått i sig mycket höga koncentrationer. En toxin kan ju bioackumuleras kraftigt när det kommer högre upp i näringskedjan. Precis som att en fisk kan ha en koncentration av en tungmetall som är någon miljon gånger högre än i det omgivande vattnet. Att dricka vattnet är okej (även om det är lite väl salt, kanske) men att äta fisken är inte jättebra.

Sen måste man komma ihåg att spirulina ätits i många tusentals år, och kunskap om att det är ett bra och välgörande livsmedel uppenbarligen har överlevt. Sen kan man lätt bli irriterad på denna typ av forskningsrön som kommer fram, för man tar inte upp just alla de fantastiska anti-inflammatoriska och anticancerogena egenskaper som finns hos blågröna alger. Och hur dessa ämnen och alla mineraler hjälper kroppen att hållas frisk och stark. Och jämför med en hamburgare, som är full med toxiner, försurande proteiner, slembildande gluten, konserveringsmedel. Var finns larmen om dessa?

Dessutom skulle jag vilja lägga till att man, om man nu tror att man får i sig en viss mängd BMAA genom exempelvis spirulina, sannolikt har en mycket bättre förmåga att hantera den lilla mängd toxin om man lever sunt, än om man har en mage/tarm där maten inte bryts ned korrekt, och där toxiner lagras på hög i organer och vävnader. Om du äter bra, idrottar och så, så kommer du ha en naturlig avgiftningsprocess som tar itu med dessa toxiner.

Jag tänker inte oroa mig utan äter mina alger för dess goda egenskaper.

Och gå in på: http://www.naturalnews.com/006989.html

Vänliga kvällshälsningar,

Erik Rosenblad

(och PS, jag är ju bara en amatör på området, och ingen utbildad nutritionist, men tror mig iaf ha rätt så bra koll) :o)"


Min slutsats blir nu att jag tänker fortsätta med spirulina. Dock tänker jag inte överkonsumera det - 1 tsk om dagen räcker gott och väl.

3 kommentarer:

  1. Vart tog dag 4 vägen ?

    SvaraRadera
  2. Ja, det blev lite dumt. Jag glömde ta en massa bilder och så när jag tänkte uppdatera med de bilder jag hade så funkade inte internet. Jag hade tänkt att börja på dag 4 imorgon!

    SvaraRadera
  3. VA!!
    Ny bild, men varför lägger du inte upp nåt nytt?

    SvaraRadera