lördag 21 augusti 2010

Schysst veganskt Omega 3-tillskott

Hej vänner! Nu kommer lite reklam. Jag har inte provat dessa men de verkar väldigt nice. Omega 3-kapslar som är gjorda på algolja. Dessa är ett av få vegetabiliska som innehåller EPA/DHA-fettsyror. Det är det här som fiskar äter (inte kapslarna då, utan råformen av algen) och det är det som gör att de blir fyllda med omega 3. För de som har lärt sig energipyramiden så är det lätt att förstå att det är mer värt att äta algerna än fisken.

Jag har sett massor med omega 3-tillskott med schyssta vegetabiliska oljor men då har de valt att ha det i gelatinkapslar vilket trasslar till det för både vegetarianer och veganer. Kapslarna i dessa är helt vegetabiliska. Det borde de andra tillverkarna också satsa på.

Det enda negativa jag kan komma på är priset... 5:50:- per kapsel är faktiskt inte så billigt, men det är säkert värt det. Ni som konsumerar alkohol och/eller tobak kan ju köpa sådana här istället så har ni inte råd med lika mycket smuts ;)

https://veganlife.123ehandel.se/product.html/pure-one-omega-3-2?category_id=21

2 kommentarer:

  1. Oj, trevlig nyhet att det kommit en som säljs i sverige (om än på få ställen, kanske kan man få sin hälsokost att ta in?). Jag har ätit V-pure ganska länge, det är samma typ av olja i kapslar: http://www.v-pure.com/ De är lite billigare (men inte så mycket billigare som det verkar eftersom en pure one innehåller nästan lika mkt som två v-pure-kapslar).

    Det som är så sjukt bra med algoljan är att den innehåller väldigt mkt mer DHA än EPA, eftersom DHA anses vara den "version" av omega 3 som är viktigast för hjärna och nerver. EPA (som fisk är fullt av) skyddar framför allt hjärtat, men så länge man är vegan och dessutom försöker få i sig ALA från raps, valnöt, hampa osv så lär ju inte hjärtat vara nåt problem någonsin.

    SvaraRadera
  2. Det står på Veganlife att de säljer till hälsokostaffärer, så prova! Jag har tänkt att det har räckt med spirulinan, hampan och linfröoljan jag äter men nu när jag har fått reda på att spirulina kanske inte är så bra ändå så kanske man bör överväga sådana här...

    SvaraRadera