måndag 16 augusti 2010

Tågluffen

Hello!
Här kommer den efterlängtade berättelsen från tågluffen!

Jag har varit på tågluff. Egentligen blev det inte så mycket till tågluff utan mer en resa med tåg ner till Italien och tillbaka. Det blev några oplanerade stopp på vägen ner eftersom att vi inte fick plats på de nattåg vi planerade att ta. Det började i Köpenhamn då vi fick övernatta på ett hotell som låg precis vid lite utav en syndgata med dussintals porrbutiker, strippklubbar, billig sprit och tatueringsstudior. I Köpenhamn åt vi vegetarisk buffé på ett ställe som heter Riz Raz. De hade nog den godaste falafeln jag ätit!

Dag två åkte vi till München med ett byte i Hamburg. Det blev en hotellnatt i München också. Innan vi gick till kojs besökte vi en helvegansk japansk restaurang som heter Kaede. Där fanns det mesta. Allt från veggoburgare till hederlig japansk mat. Vi provade seitanburgaren och en tofuburgare. Lite lite mat för pengarna, men det var väldigt gott!

Dag tre begav vi oss från München och tog oss till Rovereto där vi tog bussen till Riva del Garda. Vi hade bokat en vecka på ett lägenhetshotell för att det skulle bli lite enklare att få ordentlig veganmat. Vi hade inte förväntat oss att det skulle finnas någon veganvänlig affär men till vår förvåning så låg det en ekologisk affär som sålde saker som setain, grönsaker, tofu och sojamejeriprodukter (och lite kött) tre våningar under vår lägenhet!

Vädret var kanon. Dock så blåste det väldigt mycket varje dag efter ungefär 13:00 fram till kvällen. Det var väldigt mycket vindsurfare på vattnet som faktiskt inte var så varmt - det var säkert varmare i Sverige. Cyklister fanns det också gott om eftersom att staden var omgiven av berg där det fanns massor med cykelspår.

Efter en skön vecka i Riva del Garda var det dags att åka hem. Den här gången hade vi bokat nattåg i tid så att vi skulle få plats. Det enda problemet blev att nattåget vi skulle med var drygt två timmar försenat så planeringen med tåg dagen efter sprack, men det löste sig till sist. När vi till slut hamnade i Malmö och skulle boka tåg visade det sig att det var fullt överallt. Plan B - buss. Icke. Fullt där med. Plan C - hyrbil. Inget sådant ställe hade öppet på en söndagskväll. Som tur var lyckades Emma få tag på en kompis som bor i Malmö och vi fick övernatta där. Dagen efter gick vi upp tidigt för att bege oss till Europcar för att hyra en bil. Det visade sig vara billigt och smidigt.

(Bilder har jag tyvärr inte här. Det kommer senare.)