söndag 17 oktober 2010

Tjurruset

Igår så bar det av till mitt första lopp - Tjurruset! Tyvärr var det ingen som kunde följa med, så det blev inte så mycket bilder på mig. Jag kände mig "miljöbovig" och tog bilen till Botkyrka Motorstadion. När jag började närma mig så fastnade jag plötsligt i en bilkö. Efter en halvtimme av krypkörning började frustrationen och stressen komma... Skulle jag hinna komma fram eller kommer jag missa det och stå där som ett fån som kom för sent? Plötsligt märkte jag att en man klev ut ur bilen framför för att springa till kanten av vägen och kissa. Han hade en nummerlapp på bröstet! "Vad skönt att jag inte är ensam löpare i denna domerdagskö tänkte jag". En liten stund senare märkte jag att fler och fler löpare behövde kissa (jag med, men jag var ju ensam i bilen så jag fick hålla mig) och då kände jag ett lugn.

Väl framme (30 minuter efter sista starten) fick jag en jättebra parkering och till min lättnad skulle en grupp precis starta. Vi var inte många i den gruppen - kanske 50-60 styckna. Alla hade nog kommit sent.

Banan började med små upp -och nerförsbackar på en crossbana som inte var allt för jobbiga. Senare bar det av in i skogen då det blev lite värre stentäckta backar. Redan vid start kände jag mig uttorkad så vätskekontrollen som var vid 2 km var perfekt! De första hindren gick att undvika relativt väl. Det första djävulshindret jag mötte var vatten upp till midjan i 10 meter. Det tog ett tag innan känseln kom tillbaka efter det.

De första 5 kilometerna gick bra - det var sen de jävliga hindren kom. Gyttja, sankmark, lera och smuts. Jag fastnade i två gyttjegropar men lyckades ta mig ur till slut. Det allra värsta måste ha varit sankmarken som säkert var över 500 meter! De allra flesta valde att gå igenom det eftersom att det var svårt att springa i det. Jag varvade med att springa och gå eftersom att jag ville ur det så fort som möjligt för att rädda mina iskalla fötter.

Väl i mål, där de ropade upp mitt namn och att jag kom från Vegan Runners (pepp!), fick jag min medalj och en påse med vatten, baconchips, sesamkakor och halstabletter. Händerna var, trotts att jag hade handskar, stelfrusna och utan känsel. Det kändes omöjligt att få av mig jackan eftersom att jag inte kunde greppa dragkedjan. Till slut gick det och resan bar av hemåt.

Min tid blev 1:18:33. Inget lopp att sätta ett personbästa på! Jag gör gärna om det nästa år. Någon som är på?

Snygg som få när man kommer in i mål!


Mina vita skor.

3 kommentarer:

  1. Grattis till väl genomförd tävling, och kul att läsa om din upplevelse av loppet!

    SvaraRadera
  2. GRATTIS till äventyret. Med tanke på banans upplägg så var tiden inte så tokig i alla fall.
    Nästa lopp följer jag med som chaufför och trunkbärare. Muskat

    SvaraRadera
  3. åh värsta! helt galet smutsiga skor men gud vad duktig du är som gjorde det ändå! hejaheja!

    SvaraRadera